måndag 11 november 2013

Har vi fått det bättre?

Så här var det för 20 år sedan, så här var det igår och så här är det idag för vissa av våra medmänniskor ...

Alltid när den här mörkare årstiden infaller och regn, rusk och kyla kommer in i landet så går mina tankar ca 20 år bakåt i tiden...tänker på de människor jag mötte då, både i mitt arbete och som privatperson ute på sta'n. Underbara, trevliga, fantastiska individer, alla med en historia, alla med samma behov som vi andra...

*Det kommer in en person i affären, istället för skor hade "hen" lindat in fötterna i plastpåsar, påbylsad med alla kläder som hen ägde, i handen bar hen en kasse i vilken resten av hens ägodelar låg. Detta i en stad som sades vara fri från bostadslösa personer...jag mötte även andra som hade turen att ha "bra kontakter", de hade åtminstone skor, möjlighet att förvara sina få ägodelar i något förråd, låda eller box...kaffe, smörgås, soppa m.m kunde förtäras i våran matsal. Vår matsal tog betalt, ja, men vi hade också gratis måltider för dem som inte kunde betala. Som medmänniska står man inte och ser på och låter någon gå hungrig.
Detta var på -90 talet...har det blivit bättre? Har alla tak över huvudet, ett eget hem? Har alla skor att gå i? Varma kläder att ta på sig, nu när kylan kommer? Har alla möjlighet att äta sig mätta?
Vad jag vet och har kunskaper om idag är att antalet har ökat, antalet personer som står utanför bara ökar...varför? Tror ni att de vill ha ett liv i utanförskap? Tror ni att de önskar att leva ett liv på gatan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar