fredag 15 november 2013

Lite torsdags tankar

Intressant hur vissa ord, skrivna och uttalade får en del människor att ta till en väldigt hätsk ton...jag kan förstå att man "brinner" för sin sak och sin sidas opinion...men samtidigt som diskussionerna hettar till så finns det fortfarande andra som dessa diskussioner i grund och botten handlar om, vilka försöker hålla näsan över vattenlinjen och inte drunkna....hur vore det att komma överens om att man inte är överens, se att man inte tycker och tänker lika i gällande frågor och sluta tjafsa.
 Back to basic, fråga istället: Hur skulle jag själv vilja ha det i samma situation? Hur vill jag att andra skall bemöta mig i en kritisk situation, vad denna situation än månde vara och bestå av?! Politik och politiker i all ära, börjar det inte bli dags att försöka få till stånd ett humanare samhälle i stort??? ta av sig skygglappar, se verkligheten utifrån just verkligheten och inte från teoretiska eller politiska termer/åsikter/grunder...och samtidigt då ställa frågor som; Vad exakt vill vi ha för samhälle? Ska vissa människor behöva agera som brickor i ett spel för att det ska fungera i det stora hela? Och vilka ska det i så fall vara? "jag pluggar till socionom för att jag vill hjälpa utsatta människor" ok, alltså behöver det finnas människor som behöver en socionoms hjälp..."jag jobbar på arbetsförmedlingen för jag är en hejare på arbetsmarknaden och vet hur systemen fungerar och kan hjälpa till att finna platser" ok...alltså behöver det finnas människor, vilka söker arbete och behöver den hjälpen...
"Marknaden styr"...om jag vill starta ett företag så behöver jag ha en produkt som andra vill köpa...annars är det svårt att driva företaget...ja, om man inte har andra medel att leva för vill säga.

Jag skänker pengar, prylar, kläder och möbler till välgörenhet. jag gör det för att jag vet att det behövs, jag vet att pengarna används till att hjälpa...och när jag gör det så känns det bra i mig. Men vad skulle hända om alla hade allt de behövde? Skulle det goda i mig försvinna? Om det inte fanns hemlösa, skulle då mitt bidrag till samhället minska i värde? Om det inte fanns fattiga, inget utanförskap skulle vi som människor då inte kunna fungera ? Måste det finnas utanförskap, hemlösa, fattigdom för att mänskligheten ska kunna utvecklas och få lärdomar? Måste någon ha behov av hjälp för att ett samhälle ska kunna fungera? Måste det finnas ekonomiska skillnader mellan människor för att en nation ska kunna rulla på? Måste det finnas en hög, mellan och låg status? Kan inte en nation, ett samhälle fungera utan denna ojämna fördelning? Finns inte det goda inom oss om vi arbetar med det vi är bra på utan att behöva tjafsa och slåss för att överhuvudtaget ha det mest basala, tak över huvudet, värme, mat, kläder, gemenskap...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar