måndag 19 september 2011

Drömmar

Vakna drömmar, nakna drömmar, mardrömmar, dagdrömmar, nattdrömmar

Jag drömmer om den totala friheten, att få leva precis som jag anser att vi människor är ämnade att leva. I samklang med naturen, ett med alltet. I all enkelhet. Jag strävar inte efter fattigdom och elände, ej heller enorma rikedomar. Jag strävar efter ett lugn, inre frid och harmoni, att få leva varje enskild dag som vore den den sista. Jag drömmer om att få leva fullt ut, njuta av varje sekund av varje enskild dag. Att få vakna upp varje dag och njuta av vetskapen om att det är jag som styr mitt liv, det är endast jag som bestämmer hur jag vill ha det...utan bojan, utan piskan på ryggen av det samhälle vi lever i idag.
Usch ja, vad är det för något jag drömmer om egentligen? Jag är ju fri! Nej, hela mitt inre bara skriker efter att få släppas fri, att jag ska våga leva fullt ut, släppa loss mig själv från rådande normer---jakten på hög standard, pråligheter, märkeskläder och teknologi.---



 Jag drömmer om ett samhälle där alla människor är fria att våga leva ut sina innersta drömmar, ett samhälle där vi alla får plats, där vi alla har en plats och en funktion att fylla. Ett liv där vi är lika värda...men är vi inte det då? NEJ, vi är inte det, som jag ser det så är vi ännu idag 2011 kvar i tider som vi så stolt sagt oss gått förbi...himmel o pannkaka! Barnfattigdom, ekonomiska kriser och euro krascher, hela stater/länder i konkursriktningar, börserna rasar och rusar, svältkatastrofer, hungersnöd, social misär och förfall, bankkriser, naturkatastrofer med mänskligt lidande som följd....Vart är vi på väg?
Har den senaste tiden läst mycket, följt tv-program som allt handlar om fattigdom och extrem rikedom och skillnaden däremellan. Vissa lyckas stort medan andra fastnat i ekorrhjulet av skulder och utmätningar, skatter och avgifter, arbetslöshet osv
Är det så att vi behöver ha denna skillnad? En är rik och en annan är fattig/mindre bemedlad? Behöver mänskligheten ha dessa skillnader? En har och kan ge och en har inte och kan ta emot det som ges...
Det pratas om jämlikhet, religionsfrihet, yttrandefrihet, demokrati, frihet att välja, frihet att lyckas storslaget...




Jag har en dröm om att få leva i frihet, fullständig frihet, utan piskor och bojor. Utan alla måsten, utan normen som säger att jag måste ha dator, jag måste ha telefon, jag måste ha bil, jag måste ha....annars passar jag inte in...jag känne rmig lite trött ibland av att lyssna på pladder om hur den och den är, hur den och den lever, hur den och den lyckats eller misslyckats...och till detta har jag medvetet skaffat två barn...vilka ska fortsätta dra sitt strå till stacken som goda samhällsmedborgare.



Det ligger lite mer under ytan av dessa tankar, dessa rader, dessa drömmar...som den komplicerade människa jag är så skall jag inte orda så mycket mer nu. Mer än att fortsätta vara medvetet närvarande, fokusera på nuet och finna glädjen och det positiva i det..just nu, här och nu...



Jag lever här och nu, jag söker efter det GODA i livet varje dag. With love/N

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar