måndag 12 september 2011

Finn fem fel och du vinner ära och berömmelse...eller?

Det finns människor som endast söker fel hos andra, allt för att hävda sig själva, framhäva sin egen förträfflighet i jämförelse...det finns tyvärr människor på arbetsplatser, i skolan, ute i samhället överlag som har förmåga att enbart söka fel i sin omgivning, alltid alltid är det andra som gjort fel, sagt fel saker, eller bara ser fel ut.

Detta stör mig...jag blir frustrerad, ogillar sättet vissa saker läggs fram på om andra...gör jag likadant månne? Med tanke på att jag reagerar så starkt på det? Det sägs ju att det är sådant en själv behöver ta itu med när man reagerar på det. Ja inte är jag perfekt, men jag strävar efter ärlighet, sanning, humanitet och medkänsla.
Att ställa sig utanför och iaktta omgivningen kan vara intressant, en grupp av människor samlas och det pratas om väder och vind och plötsligt kommer det upp ett ämne som får mig att resa ragg...någon säger....ja, hörde du att den och den gått skilda vägar? Det var visst otrohet med i spelet där! Och den och den har blivit av med jobb och ska nu sälja huset för de har inte råd att bo kvar.
Har vi så lite att prata om med varandra att vi behöver dra in andra som inte är med i "sammankomsten" och nästan gotta oss i deras angelägenheter? Varför göda sådant med energi? Varför har vi behov av att gotta och grotta oss i vad andra gör och inte gör? Hur andra ser ut och så vidare...

Ta tillbaka fokus på dig själv, utgå från din egen inre kärna, bemöt andra som du själv vill bli bemött och fokusera på det goda som finns hos de allra flesta människor i vårt samhälle, vårt land, vår planet.  Våga vägra "sladder", våga vägra diskussioner om annan person om denne ej är närvarande, visst kan man lyssna på en medmänniskas ord och tankar om annan person men försök att inte lägga med värderingar i samtalet, det går att lyssna och sedan ta ställning till om det skall läggas ner energi på det som sagts eller inte.

Nanne´s låt pissenisse är bra tycker jag. Ha de´!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar